Bliv souschef i Hjemrejsestyrelsen og led strategisk udvikling i et internationalt miljø

dato

Brænder du for at bedrive indirekte ledelse og skabe resultater gennem andre? Motiveres du af fag- og driftsledelse og internationalt samarbejde – og vil du være med til at gøre en forskel i arbejdet med hjemrejse? Så er du måske vores nye souschef i 4. Hjemrejsekontor i Hjemrejsestyrelsen.

Velkommen til 4. Hjemrejsekontor
Hjemrejsestyrelsen har til opgave at sikre, at udlændinge uden lovligt ophold i Danmark udrejser.

4. Hjemrejsekontor har en bred administrativ og sagsunderstøttende portefølje på tværs af alle hjemrejsekontorer, samt egne fagområder; overførsel af udlændinge til andre medlemsstater i medfør af Dublinforordningen og udsendelse af personer til andre EU-lande, hvor de allerede har opnået beskyttelse.

4. Hjemrejsekontor er ligeledes ansvarlig for Hjemrejsestyrelsens samarbejde med Folketingets Ombudsmand, som fører tilsyn med tvangsmæssige udsendelser.I 4. Hjemrejsekontor bliver du souschef i et kontor med ca. 20 engagerede medarbejdere fordelt på fem teams; Ledelsesteamet, Team Koster og Samtaleplanering, Rejsebookingen, Dublin-teamet og Lufthavnsteamet i København Lufthavn.

Hos os får du et meningsfuldt og varieret arbejde på et politisk højaktuelt område, hvor du får mulighed for at udvikle dine ledelses- og samarbejdskompetencer.

Dine arbejdsopgaver og rollen som souschef
Som souschef bliver du bl.a. faglig sparringspartner og er således med til at understøtte medarbejderne i et kontor med en stor og til tider kompleks opgaveportefølje. Kontorchefen inddrager i høj grad souschefen i drøftelse om og udførelse af personaleledelsen i kontoret, hvor souschefen understøtter kontorchefen strategisk og effektueringsmæssigt, ligesom souschefen udøver direkte personaleledelse af medarbejdere efter nærmere aftale og mandat.

Dine opgaver bliver bl.a. at:

  • Understøtte kontorchefen i personaleledelse og fungere som stedfortræder ved fravær – herunder deltage i chefmøder og souschefmøder
  • Være bindeled mellem Lufthavnsteamet og medarbejderne i Birkerød, herunder især i forholdet mellem Rejsebookingen og Lufthavnsteamet
  • Være til stede ca. en dag om ugen hos Lufthavnsteamet i København Lufthavn, som ellers ledes på distancen, ligesom du vil få ansvar for udarbejdelse og koordinering af daglige vagtplaner og øvrige vagtordninger
  • Bidrage til at udvikle arbejdsgange og skabe løsninger på tværs af kontorer og teams – bl.a. gennem deltagelse i tværgående arbejdsgrupper og samarbejdsfora
  • Samarbejde med interne og eksterne samarbejdspartnere både i det private og det offentlige, herunder med CWT (rejsebureau), nationale og internationale sikkerhedsfirmaer og i høj grad med dansk politi
Kort sagt: Du får en nøglerolle i at sikre, at både den daglige drift og de strategiske linjer hænger sammen – og at kontoret kan levere på et område, der ofte er i offentlighedens bevågenhed.

Hvem er du?
Vi leder efter en souschef, der kan balancere drift, administration og udvikling – og som er dygtig til og motiveres af samarbejde med eksterne parter – også når det kan være svært.

Vi forestiller os, at du:

  • Er nærværende og opsøgende i forhold til medarbejderne, og du kan motivere dem igennem dit engagement, virke- og udviklingslyst
  • Vil prøve kræfter med eller har erfaring med faglig ledelse og understøttelse af personaleledelse
  • Har et godt overblik og kan prioritere i en omskiftelig hverdag
  • Er nysgerrig, løsningsorienteret og trives med at finde nye veje, når standardløsninger ikke slår til, og samtidigt har blik for at det gøres inden for de rammer, der er for en statslig myndighed
  • Har en åben og positiv indstilling, samtidig med at du er fleksibel og imødekommende
  • Har lyst til at repræsentere både kontoret og Hjemrejsestyrelsen udadtil
Alt efter din profil og uddannelses- og erfaringsmæssige baggrund, kan der tillægges en bred kam af øvrige generelle, fx juridiske, opgaver. Det er alt fra input til forhandling af internationale retsakter, bemærkninger til lovforslag, implementering af nye EU-regler og nationale lovændringer, opdateringer af tværgående og kontorspecifikke vejledninger, beskrivelse af praksis og udvikling i nye arbejdsgange og -processer, samt indgå i de udbud, som kontoret håndterer inden for bl.a. rejse- og tolkeområdet mv.

Det er en klar fordel, hvis du har erfaring med eller kendskab til udlændingeområdet. Området er komplekst og kræver, at du hurtigt kan sætte dig ind i lovgivning, regler og praksis – og bruge din viden til at skabe løsninger i en travl og politisk aktuel virkelighed.

Derfor skal du blive en del af vores team
Hjemrejsestyrelsen har generelt fokus på at sikre gode rammer for trivsel og work-life balance ved bl.a. fleksible arbejdstider, mulighed for ugentligt hjemmearbejde, massageordning og motionsrum.

Lisa, teamkoordinator i Dublin-teamet, udtaler:
”Vores chef prioriterer udvikling af medarbejderne – herunder også sig selv og souschefen, som løbende deltager i ledelseskurser, -webinarer mv. – og har fokus på work-life balance og har vores ryg i såvel faglig, operationel som praktisk henseende både i ind- og udland. Ledelsen støtter i høj grad også op om det gode kollegiale og sociale fællesskab, som så særligt kendetegner 4. Hjemrejsekontor.”

I Hjemrejsestyrelsen får du således et arbejdsmiljø, som er præget af faglig sparring, udpræget team- og kontorsamarbejde i en meget omgængelig tone, og hvor der er højt til loftet, stor fleksibilitet, højt humør og prioriterede gode rammer for og fokus på arbejdsvilkår. Du bliver også en del af en engageret souschefgruppe, hvor sparring, videndeling og samarbejde om tværgående opgaver koordineres og håndteres med fokus på at lykkes og sammen komme i mål.

Vi sikrer, at du får en grundig leder-onboarding og dermed de rette rammer og kompetenceudvikling til at lykkes i rollen, praktikken og opgaverne og med henblik på hurtigt at kunne indgå i relationerne og begå dig i kulturen. Og vi kan love dig én ting: Du kommer ikke til at kede dig.

Nysgerrig?
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte kontorchef Inge Fabricius på tlf. +45 30 65 77 30 eller e-mail: infa@hjemst.dk.

Er du vores nye souschef?
Send din ansøgning, CV og eksamensbevis senest onsdag den 29. oktober 2025.

Vi forventer at afholde samtaler onsdag den 5. november 2025.

Løn- og ansættelsesvilkår
Du ansættes i Udlændinge- og Integrationsministeriets koncern enten efter OAO-S-Fællesoverenskomsten og relevant organisation eller overenskomsten for akademikere i staten og relevant organisation. Der er mulighed for at forhandle tillæg, der matcher dine kvalifikationer.

Der er et funktionstillæg forbundet med varetagelse af stillingen som souschef. Funktionstillægget ydes så længe, du varetager funktionen som souschef og bortfalder uden yderligere varsel ved ophør af souscheffunktionen.

Ansættelsesområdet er Udlændinge- og Integrationsministeriet med tilhørende institutioner, og arbejdsstedet er Birkerød Kongevej 2-4, 3460 Birkerød, samt i gennemsnit en ugentlig arbejdsdag på vores kontor i Københavns Lufthavn.

Stillingen er en fast stilling på fuld tid med gennemsnitligt 37 timer om ugen.

Du skal være sikkerhedsgodkendt til ”HEMMELIGT” for at arbejde i denne stilling, og kunne opretholde denne under hele din ansættelse. Du kan læse om, hvordan vi behandler dine persondata her.

Ligestilling i alle dens aspekter er vigtig. Derfor opfordres alle interesserede uanset etnisk tilhørsforhold, religion, køn, alder og lign. til at søge stillingen. Udlændinge- og Integrationsministeriet er medlem af Foreningen Lige Adgang.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Rudersdal Kommune

-Virksomheden tilbyder:

dagarbejde

-Arbejdsgiver:

Hjemrejsestyrelsen, Birkerød Kongevej , 3460 Rudersdal

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 29-10-2025;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/974b836a-f252-4d04-895d-e77b5dba78fb

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet