Kunne du tænke dig at arbejde i et stærkt fagligt miljø med et område, der er genstand for stor offentlig interesse? Nationalt ID-center søger en analytiker med en god digital forståelse til centerets arbejde med at afsløre falske dokumenter og identitetsmisbrug.
Velkommen til din nye arbejdsplads
Du kommer til at være en del af Nationalt ID-center, som er et uafhængigt kompetencecenter, hvis formål er at styrke sikkerheds- og kontrolindsatsen på udlændingeområdet. Nationalt ID-center er organisatorisk en del af Hjemrejsestyrelsen, som er en styrelse under Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Nationalt ID-centers primære opgave er at yde rådgivning og bistand til danske myndigheder i forhold til spørgsmål om fastlæggelse og kontrol af udlændinges identitet.
Vores arbejde sker i tæt samarbejde med en række nationale aktører på det udlændingeretlige område, herunder Udlændingestyrelsen, Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Rigspolitiet og Udenrigsministeriet mv. Derudover har Nationalt ID-center også et tæt samarbejde med en række internationale samarbejdspartnere. Læs mere om centeret her.
I Nationalt ID-center er vi 31 engagerede medarbejdere med forskellige uddannelsesmæssige baggrunde, der varetager en bred vifte af opgaver i en til tider travl hverdag. Vi er kendetegnet ved at være et fællesskab, hvor fagligheden er i højsædet. Vores hverdag er præget af et godt samspil på tværs af fagligheder, vi har et socialt stærkt miljø, og vores omgangstone er uformel.
Dine arbejdsopgaver
Nationalt ID-center har i stigende grad fokus på at anvende digitale værktøjer til at afsløre falske og manipulerede digitale dokumenter og anden identitetsmisbrug. Ligeledes ser Nationalt ID-center ind i en ny virkelighed, der på sigt også vil involvere AI-værktøjer.
Du vil blive en del af centerets analyseteam, hvor du vil komme til at beskæftige dig med en bred vifte af arbejdsopgaver inden for centerets virke, herunder udarbejdelse af vejledninger og notater om ID-dokumenters udstedelse og udformning, deltagelse i nationalt og internationalt samarbejde mv.
Dine arbejdsopgaver vil bl.a. omfatte, at:
- indhente og formidle ID-relateret information, både via desk-studies og gennem fact finding-missioner til udlændinges oprindelseslande
- udvikle og understøtte centerets digitale kompetencer i forhold til at kunne undersøge digitale dokumenter for manipulation
- sikre, at trends, erfaringer og risikovurderinger fra relevante lande gøres tilgængelige for relevante myndigheder
- koordinere et overordnet og tværgående myndighedssamarbejde på ID-området
- styrke centerets digitale kompetencer, i samarbejde med dine øvrige kollegaer, for at understøtte udlændingemyndighedernes sikkerheds- og kontrolindsats
Du har en relevant akademisk uddannelsesmæssig baggrund, f.eks. statskundskab, jura, historie, baggrund fra IT-Universitetet eller lign.
Derudover forestiller vi os, at du:
- arbejder struktureret, analytisk og har sans for detaljer
- har interesse og flair for digitale løsninger og med fordel har forståelse for kodning
- kan bidrage med at kvalificere centerets brug af AI-løsninger
- har stort drive og er løsningsorienteret
- er god til at kommunikere og kan formidle kompliceret stof til en forskelligartet målgruppe og på tværs af faggrænser på både dansk og engelsk
- er engageret, fleksibel og formår at have mange bolde i luften uden at miste humør og overblik
- kan arbejde selvstændigt, samtidig med at du bidrager til at sikre et godt samarbejde med både kollegaer og samarbejdspartnere
Har du spørgsmål i øvrigt, er du velkommen til at kontakte chef for Nationalt ID-center, Jakob Dam Glynstrup, på telefonnummer 22 73 48 98.
Søg stillingen
Vi ser frem til at modtage din ansøgning, CV og eksamensbevis mv. senest søndag den 15. juni 2025.
Vi forventer at holde samtaler i uge 26.
Løn-og ansættelsesvilkår
Du ansættes som fuldmægtig efter overenskomst for akademikere i staten. Der er mulighed for at forhandle tillæg, der matcher dine kvalifikationer.
Ansættelsesområdet er Udlændinge- og Integrationsministeriet med tilhørende institutioner, og arbejdsstedet er Hjemrejsestyrelsen, Birkerød Kongevej 2, 3460 Birkerød.
Stillingen er en fast stilling på fuldtid med gennemsnitligt 37 timer om ugen.
Du skal være sikkerhedsgodkendt til ” HEMMELIGT” for at arbejde i denne stilling og kunne opretholde denne under hele din ansættelse. Du kan læse om, hvordan vi behandler dine persondata her.
Ligestilling i alle dens aspekter er vigtig. Derfor opfordres alle interesserede uanset etnisk tilhørsforhold, religion, køn, alder og lign. til at søge stillingen. Udlændinge- og Integrationsministeriet er medlem af Foreningen Lige Adgang.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Rudersdal Kommune
-Virksomheden tilbyder:
dagarbejde
-Arbejdsgiver:
Hjemrejsestyrelsen, Birkerød Kongevej , 3460 Rudersdal
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 15-06-2025;
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/3ccedb23-c9d5-42ba-957c-79d9738f0a0f